Znak towarowy w Chinach, podobnie jak w każdym innym państwie, jest wykorzystywany w handlu do identyfikowania towarów i usług należących do jednego przedsiębiorcy i odróżniania ich od oferty innych firm. Obserwując specyfikę współczesnego rynku, można zauważyć, że marka ma bezpośredni związek z wartością danej firmy w oczach potencjalnych klientów i partnerów biznesowych, a także jej prestiżem. Czy wobec tego dopuszczalna jest możliwość sprzedaży znaku towarowego w Chinach? Tego dowiesz się z poniższego artykułu!
Sprzedaż znaku towarowego w Chinach – czy to możliwe?
Kwestia sprzedaży znaku towarowego wciąż budzi spore zainteresowanie wśród rozmaitych właścicieli firm, którzy w swoich planach biznesowych uwzględniają rynek chiński. W Chinach dopuszcza się bowiem możliwość sprzedaży znaków towarowych – dotyczy to zarówno znaków zupełnie nowych, które nierzadko są rejestrowane z bezpośrednim zamiarem ich późniejszej sprzedaży, jak i znaków już używanych. Warto jednak mieć przy tym na uwadze, że procedura sprzedaży znaku towarowego w Chinach wiąże się z koniecznością podjęcia określonych kroków prawnych, które wymagają pewnej znajomości tamtejszego prawa.
Jak wygląda procedura sprzedaży znaku towarowego w Chinach?
Proces sprzedaży chińskiego znaku towarowego może przebiegać na dwa sposoby w zależności od sytuacji. Najprostszy do zrealizowania scenariusz zakłada zakup znaku towarowego, który został stworzony w bezpośrednim celu jego szybkiej sprzedaży. Wówczas transfer praw do znaku odbywa się zazwyczaj od razu w momencie, gdy tylko pojawi się odpowiedni nabywca, a strony transakcji wynegocjują odpowiadająca im cenę przeniesienia praw ochronnych do marki.
Druga, możliwa sytuacja dotyczy sprzedaży znaku towarowego, który został zarejestrowany w Chinach w tzw. złej wierze, czyli przez nieuprawnioną osobę trzecią. Takie sytuacje wciąż nie należą do zupełnej rzadkości w Państwie Środka, jednak najnowsze zmiany w chińskim prawodawstwie zaczynają działać na korzyść prawowitych właścicieli znaków, znacząco upraszczając proces odzyskiwania praw do ich marki. Natomiast w sytuacji, gdy strona kupująca wyrazi zgodę na odkupienie prawa do własnego znaku towarowego, wówczas należy mówić o sytuacji analogicznej do opisanego wyżej scenariusza. W interesie stron leży uzgodnienie warunków sprzedaży marki zgodnie z chińskimi przepisami.
Niejako osobnym przypadkiem jest sprzedaż marki już istniejącej na rynku, która zdążyła już pozyskać jakikolwiek procent udziałów rynkowych i zaistnieć w sieci. Zakup takiej marki wiąże się z dużo bardziej skomplikowanym przedsięwzięciem, które musi zostać poprzedzone profesjonalnym audytem firmy należącej do właściciela znaku towarowego.
Ile trwa procedura zakupu znaku towarowego w Chinach?
Czas trwania procedury zakupu znaku towarowego zależy przede wszystkim od poprawności i kompletności dokumentacji złożonej w chińskim urzędzie. Jeśli przedłożone dokumenty będą wolne od błędów formalno-prawnych, sprzedaż znaku towarowego powinna zakończyć się w ciągu ok. sześciu miesięcy od dnia złożenia stosownego wniosku (wliczając w to trzymiesięczny okres publikacji znaku towarowego). W celu potwierdzenia dokonania zmiany w rejestrze praw ochronnych Chiński Urząd Patentowy wydaje specjalny dokument.
Jaki jest koszt znaku towarowego w Chinach?
Mówiąc o sprzedaży znaku towarowego w Chinach, nie sposób jednoznacznie określić kosztu odkupienia danej marki – finalna kwota takiej transakcji uzależniona jest bowiem od indywidualnych okoliczności konkretnej sprawy. Istotne znaczenie w tym kontekście mają również czynniki takie jak wielkość przedsiębiorstwa, oferta handlowa czy popularność proponowanych produktów wśród konsumentów.